Piagam





Kami warga Sekolah Kebangsaan Kuala Kurau dengan penuh tekad dan iltizam berikrar dan berjanji menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk :


Menyediakan program pengajaran dan pembelajaran yang terbaik berasaskan budaya ilmu bagi memenuhi kehendak murid , masyarakat dan Negara

Menentukan proses pengajaran dan pembelajaran selaras dengan falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Membentuk murid-murid yang berdisiplin berkeperibadian serta berakhlak mulia

Memberi layanan mesra dan saksama serta mewujudkan hubungan akrab di antara warga sekolah dengan masyarakat setempat.

Meningkatkan imej sekolah kebangsaan kuala kurau sebagai sekolah yang berwawasan cemerlang dari segi kurikulum , kokurikulum dan sahsiah.

Read more...

Lagu Sekolah

Di tengah desa nan permai
Tegak megah sekolah kita
Sekolah Kebangsaan Kuala Kurau
Warisan nusa bangsa

Muridnya putra dan putri
Pemimpin di hari muka
Pengetahuan Suluh Kemajuan
Inilah cogankata kami

Mengejar ilmu di maya pada
Mendukung cita-cita
Jadi teladan setiap insan
Kami harapan Malaysia

Ibu bapa dan guru semua
Kami tumpahkan setia
PadaMu Allah restu dipinta
Hidup jaya di bumi merdeka (3x)


Lagu : En. Yusof bin Mat Isa
Guru Muzik SKKK
Senikata : En. Badruzzaman bin Mat Hassan
Guru Besar SKKK
Rentak : Mac
Tahun : 1990

Read more...

Lencana Sekolah







Pengertian Warna dan Lambang

HIJAU : Lambang Keislaman

KUNING : Kedaulatan Raja-raja

MERAH : Lambang Keberanian dan Kegigihan

PUTIH : Keikhlasan Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

BIRU : Lambang Keharmonian

OBOR : Melambangkan Ilmu Pengetahuan adalah Suluh Kemajuan

BUNGA RAYA : Membawa Maksud Kemajuan Berpengetahuan

PERISAI : Lambang Kekuatan Rohani dan Jasmani



COGANKATA :
PENGETAHUAN SULUH KEMAJUAN

Read more...

Carta Organisasi SKKK

Read more...

SEJARAH




Dibina dalam tahun 1918 sebagai sekolah rakyat dengan sebuah bangunan kayu PWD No. 398, berukuran 60’ X 24’. Kemudian disusuli dengan sebuah bangunan lagi PWD 592 berukuran 62’ X 24’ di atas sebidang tanah seluas 2 ekar 3 rod 23 pol. Guru Besar pada masa itu ialah Cikgu Basiron.


Pada tahun 1924 dianggarkan seramai 120 orang murid belajar dan pada tahun 1939 pula keramaian bertambah kepada 136 orang dengan 4 orang guru. Semasa kedatangan jepun pada Perang Dunia Kedua pada 1941, murid sekolah ini seramai 140 orang dan 4 orang guru. Selepas tamat Perang Dunia Kedua tahun 1946 keramaian murid 106 orang dan guru 5 orang.

Pada tahun 1957, semasa menyambut kemerdekaan keramaian murid semakin bertambah sehingga meningkat 304 orang dan keramaian guru juga bertambah menjadi 9 orang. Pada 5.5.1967 Cikgu Abdullah Thani bin Hj. Ahmad dari SK Sungai Megat Aris mula bertugas sebagai Guru Besar di sekolah ini dengan rasminya. Keramaian murid 611 orang dan keramaian guru 19 orang.

Bangunan baru mula dibina pada tahun 1974, bangunan 2 tingkat dengan 10 buah bilik darjah, sebuah pejabat, sebuah makmal sains, sebuah pusat sumber dan kantin. Bangunan ini dirasmikan oleh Yang Amat Berhormat Menteri Pelajaran Malaysia, Dato’ Seri Dr. Mahathir bin Mohammad pada 24 Ogos 1975. Pada ketika itu keramaian murid ialah 851 orang dan 25 orang guru. Pada 20.8.1979, Guru Besar En. Abdullah Thani bin Hj. Ahmad telah bertukar ke SK Taiping.

Pada 2.1.1980, Tn. Hj. Hamzah bin Hj. Ihsan dari SK Parit Haji Wahab mula bertugas sebagai Guru Besar dengan rasminya disekolah . keramaian murid sebanyak 932 orang dan guru 31 orang. Sebuah lagi banggunan baru (pasang siap) yang mempunyai 6 bilik darjah dan menjadikan sekolah ini mempunyai 16 bilik darjah pada tahun 1983. dua orang tokoh ternama dalam sejarah tanah air yang pernah menjadi murid sekolah ini ialah En. Yusof bin Ishak (Bekas Presiden Republik Singapura) dan adik beliau En. Abdul Aziz bin Ishak (Bekas Menteri Pertanian Persekutuan Tanah Melayu) selepas merdeka.

Pada 16.11.1987, Tn. Hj. Hamzah bin Hj. Ihsan telah bertukar ke SM Raja Lope Nor Rashid Tanjung Piandang dan Digantikan dengan En. Badruzzaman bin Hj. Mohd Hassan, Guru Besar dari SK Dato’ Alauddin, selinsing. Keramaian murid 826 orang dan guru 30 orang dengan seorang pegawai kerani dan 5 orang pekerja. Pada 16.11.1991, En. Ismail bin Hj. Zakaria telah bertukar dari SK Kuala Kurau ke SK Guru Nanak Ipoh (Guru Besar) dan digantikan dengan En. Shaari Embon, Penolong Kanan Hem dari SM Tok Perdana, Sitiawan, Perak. Keramaian murid 817 dan guru 38 orang, seorang kerani serta PAR dengan 7 orang pekerja. En. Mohd Khalid bin Mohd Yusof, Guru Besar SK Telok Medan ke sekolah ini pada 16.6.1992 sebagai Guru Besar dan telah bersara dalam perkhidmatan pada 27.8.1998.

Pada tahun 1990 sebuah bangunan PKG telah dibina. Bagi menjayakan sekolah satu sesi pada tahun 2001 pihak kerajaan telah mendirikan 2 blok bangunan tambahan 3 tingkat.Pada awal Julai 2002 sekolah dijalankan dalam satu sesi sahaja. Pada tahun 2001 juga sebuah bangunan makmal komputer telah dibina, tetapi ianya hanya siap dan boleh digunakan pada akhir tahun 2004.

Read more...

Followers

radio



.: Frenzy.Fm :.
Mesti Gempak Punya!~

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP